À la fenêtre - 1925

Olieverf op doek, 120 x 100 cm

Malfait bouwde zijn composities zorgvuldig op met monumentale vormen en evenwichtig verdeelde kleurvlakken. Vaak bracht hij daar dan kleine anekdotische details in aan, zoals het plantje in een hoek van het raam en de peren op de tafel. Het zijn elementen die de strengheid breken en een weloverwogen, pittoresk element vormen. Het rode vlak in de achtergrond geeft kracht en evenwicht aan de compositie. De vrouw die voor het raam haar haren kamt, is helder belicht, alleen op haar rechterarm valt schaduw. De kubistische vervorming van haar linkerschouder is voor Malfait niet ongewoon.

Hubert Malfait

1898-1971

Hubert Malfait behoort tot de tweede generatie Vlaamse expressionisten. Hij kreeg zijn opleiding aan de academie van Gent. Aanvankelijk was hij beïnvloed door het luminisme van Emile Claus, maar na de ontdekking van André Lhôte en Gustave De Smet, die vaak zijn geestelijke vader wordt genoemd, ontwikkelde hij gaandeweg een eigen stijl. Zijn composities zijn strak en de zware, monumentale figuren vertonen soms karikaturale, kubistische vervormingen. De volksmens, het boerenleven en het landschap in de omgeving van zijn geboortedorp Astene en later Sint-Martens-Latem waren zijn belangrijkste thema’s.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.