Angélique - 1995

Sculptuur: getatoeëerde varkenshuid, 150 x 120 cm

Zonder expliciet te zijn en zonder een oordeel te vellen, maar wel zeer opvallend, stelt Wim Delvoye op een kritische manier aspecten van de kunst en de hedendaagse maatschappij ter discussie. Hij geeft aan banale voorwerpen een nieuwe interpretatie, waardoor ze een andere rol krijgen: ze worden originele objecten die op hun beurt nieuwe betekenissen genereren. Zo creëert hij een wisselwerking tussen avant-gardekunst en massacultuur, tussen high en low, tussen het poëtische en het prozaïsche. Zijn werk is uiterst verscheiden: hij beschilderde gasflessen met motieven van Delfts aardewerk, hij maakte een betonwagen in uitgesneden hout, een strontmachine enz. Eén van zijn meest spraakmakende projecten is de varkenstatoeage. Delvoye exposeert getatoeëerde, levende varkens en verkoopt ze, maar de eigenaar krijgt de huid pas als het varken dood is. De varkens worden zeer goed verzorgd, aangezien ze dankzij de tatoeage kunst geworden zijn.

Wim Delvoye

°1965

Het werk van Delvoye sluit aan bij de internationale tendens van de jaren 1980, toen gezocht werd naar uitdrukkingswijzen voor het grote publiek van vandaag. De avant-garde zocht naar nieuwe mogelijkheden om in te spelen op de verbeelding en de verlangens van onze consumptiemaatschappij, en naar middelen die de moderne realiteit in al haar complexiteit konden weerspiegelen en verhelderen. Het banale, huishoudelijke voorwerp kreeg daarin een hoofdrol toebedeeld. Delvoyes kunst ontstaat niet in de ivoren toren van het atelier, maar uit de confrontatie met de alledaagse werkelijkheid. Zijn oeuvre is zeer veelzijdig. Om zijn werk uitgevoerd te krijgen, doet hij een beroep op gespecialiseerde werkkrachten die hem wegwijs maken in technieken en materialen zoals video, houtsnijwerk, glas-in-lood, keramiek, porselein en tatoeage.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.