De cocotte - 1927

Olieverf op doek, 86 x 65 cm

De toeschouwer opent een dik gordijn om, met een aanmatigende blik, de ‘cocotte’ te kunnen bekijken. Deze vrouw, die een lichte jurk draagt en een opvallend kapsel heeft, straalt wel enige elegantie uit.

Tijdens het interbellum werd het woord ‘cocotte’ gebruikt voor een prostituee of een courtisane. Dit schilderij stamt uit de eerste periode van Floris Jespers, waarin hij op een intelligente en verfijnde manier de elementen en kenmerken van het kubisme, het dadaïsme en het expressionisme gebruikt om zijn eigen stijl op te bouwen. Door te werken met het thema’s ‘man-vrouwrelatie’, ‘variétévertoningen’ en ‘circusvoorstellingen’ creëert hij een interessante en unieke synthese van de vrouw.

Bron: Kunst in de bank: een keuze van Rubens tot Magritte, p. 228.

Floris Jespers

1889-1965

De cocotte - 1927

Olieverf op doek, 86 x 65 cm

De toeschouwer opent een dik gordijn om, met een aanmatigende blik, de ‘cocotte’ te kunnen bekijken. Deze vrouw, die een lichte jurk draagt en een opvallend kapsel heeft, straalt wel enige elegantie uit.

Tijdens het interbellum werd het woord ‘cocotte’ gebruikt voor een prostituee of een courtisane. Dit schilderij stamt uit de eerste periode van Floris Jespers, waarin hij op een intelligente en verfijnde manier de elementen en kenmerken van het kubisme, het dadaïsme en het expressionisme gebruikt om zijn eigen stijl op te bouwen. Door te werken met het thema’s ‘man-vrouwrelatie’, ‘variétévertoningen’ en ‘circusvoorstellingen’ creëert hij een interessante en unieke synthese van de vrouw.

Bron: Kunst in de bank: een keuze van Rubens tot Magritte, p. 228.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.