De dageraad - 1942

Olieverf op doek, 164 x 168 cm

Permeke heeft heel zijn leven landschappen en marines geschilderd. Toen hij na zijn opleiding aan de Gentse academie een tijdlang in Sint-Martens-Latem woonde, maakten de luministische landschappen van Emile Claus een grote indruk op hem. Na de Eerste Wereldoorlog werd zijn stijl expressionistisch, maar het landschap en het licht bleven hem boeien. In 1942, tijdens een snikhete zomer, schilderde hij het zonovergoten landschap ‘De dageraad’, een ware explosie van licht. Hetzelfde jaar verbood de Duitse bezetter hem te schilderen en te exposeren omdat zijn werk ‘entartet’ was, maar niettemin exposeerde hij in november 1943 in de Brusselse galerie Brueghel een reeks landschappen, waaronder deze ‘De Dageraad’.

Constant Permeke

1886-1952

Na zijn studies aan de academie van Gent vestigde Constant Permeke zich in 1909 in Sint-Martens-Latem waar hij o.a. met Albert Servaes, Gustave De Smet en Frits Van den Berghe de tweede Latemse school vormde. In 1912 ging hij in Oostende wonen. In de jaren 1912–1924 werd hij beïnvloed door de Duitse expressionisten, de Italiaanse futuristen, de Franse kubisten en Van Gogh, en ontwikkelde hij zijn eigen karakteristieke stijl. Permeke is ontegensprekelijk de monumentaalste onder de Vlaamse expressionisten. Hij tekende en schilderde vooral marines, landschappen, vissers en boeren in een synthetiserende stijl en met een somber, bijna monochroom kleurengamma van hoofdzakelijk bruine en blauwe tonen. Zijn thema’s zijn universeel: aardgebondenheid, moederschap en levenstragiek. Vanaf 1930 woonde hij in Jabbeke in ‘De vier winden’, een groot huis met atelier dat na zijn dood als museum werd ingericht.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.