De grote afrikaanse - 1957

Brons, 170 cm

In 1957 verbleef Georges Grard een tijdlang in het toenmalige Belgisch Kongo. Hij vond er de inspiratie voor een aantal beelden, waaronder deze ‘grote Afrikaanse’. Het meisje is levensgroot voorgesteld. De houding is ontspannen en rustig door de gevouwen handen, en ook zelfbewust en waardig door de kaarsrechte houding. De linkervoet die een beetje gekanteld is, geeft iets heel spontaans, eenvoudigs en jeugdigs aan de figuur. Grard had een voorkeur voor het vrouwelijk naakt. Hij beklemtoonde het volume van de volle, ronde vormen waardoor die in hun strenge eenvoud een grote monumentaliteit kregen. Georges Grard beeldhouwde in de geest van het animisme, een kunst in een intieme en getemperde sfeer.

Georges Grard

1901-1984

Georges Grard werd als beeldhouwer opgeleid aan de academie van zijn geboortestad Doornik. Zijn hele oeuvre is aan het vrouwelijk naakt gewijd. Aanvankelijk gebruikte hij steen en hout, later ging zijn voorkeur uit naar brons. In de jaren 1930 was België, zoals heel Europa, in de greep van een financiële en maatschappelijke crisis die ook op het culturele leven haar weerslag had. De intense spanning van de jaren 1920, met de vernieuwingen op artistiek, sociaal en intellectueel gebied, was afgezwakt. Dat leidde tot een "retour à l’humain" en een kunst in een intieme en getemperde sfeer die het animisme wordt genoemd. Grard werkte in die geest en vermijdt iedere expressieve explosie in zijn naakten. Zijn classicisme is verwant aan Maillol en Renoir en kenmerkt zich door eenvoud en een ongecompliceerde benadering van het leven.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.