De lichtekooi - 1919

Olieverf op doek, 132 x 82 cm

Dit schilderij vertoont de typische stijlkenmerken van het Brabantse fauvisme: de zuivere, felle kleuren en de dunne en schetsmatig aangebrachte verftoetsen die vrij over het schilderij verspreid liggen, alsof het schilderij niet af is. Net als Rik Wouters, met wie hij bevriend was, bereikte Anne-Pierre de Kat bepaalde lichteffecten door het doek op sommige plaatsen onbeschilderd te laten. De Kat was als beeldhouwer begonnen en de kleurtoetsen die hij aanbracht, doen soms denken aan de gebaren van een beeldhouwer die de klei modelleert. Hij bereikt er ook een sterk ruimtelijk, monumentaal effect mee.

Anne-Pierre de Kat

1881-1968

Deze uit Nederland afkomstige kunstenaar studeerde aanvankelijk beeldhouwkunst in Den Haag. In 1901 kwam hij naar België en zette zijn opleiding voort aan de academie van Gent. Later volgde hij schilderlessen aan de academie van Brussel. Hij raakte bevriend met Rik Wouters, en die vriendschap had een grote invloed op zijn schilderstijl. Het luministische realisme van zijn eerste werken evolueerde snel naar een uitgesproken fauvistische stijl met scherp contrasterende, felle kleuren. In 1914 trok hij als vrijwilliger naar het front. Hij schilderde er talrijke portretten, onder andere van de schilder Médard Maertens, met wie hij bevriend was. Na de oorlog werd hij een voorvechter van het Brabantse fauvisme. Nadat hij in de jaren 1920 de kunst van Cranach had ontdekt, versoberde hij zijn palet met een voorliefde voor grijsachtige, subtiele grondtonen. Later werd zijn coloriet weer levendiger.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.