De overstroming - 1892

Olieverf op doek, verdoekt, 49 x 96 cm

In dit werk behandelt Claus één van zijn geliefkoosde thema’s: het landschap rond Astene aan de Leie. Hij bracht er de zomers door en ging er in 1886 definitief wonen. Zijn huis, villa Zonneschijn, was het trefpunt van leerlingen, vrienden-kunstenaars, dichters en schrijvers. Tijdens de winters van 1889 tot 1892 leerde Claus in Parijs het werk van de impressionisten kennen. Het versterkte in hem de behoefte om ‘het licht te schilderen’. Vooral de visie van Claude Monet trok hem aan. In Claus’ landschappen zijn de lucht, het water, de velden, mensen en dieren opgenomen in een allesomvattend zomers zonlicht.

Emile Claus

1849-1924

Na zijn opleiding aan de academie van Antwerpen debuteerde Emile Claus met genrestukken in een naturalistisch-anekdotische stijl. Hij vestigde zich in 1886 definitief in Astene aan de Leie maar had omstreeks 1890 ook een atelier in Parijs. De Franse impressionisten, vooral Claude Monet en Camille Pissarro, maakten toen een grote indruk op hem. Zijn realistische techniek evolueerde naar een lichtere coloriet en een suggestieve weergave van de spelingen van het zonlicht. Hij begon zijn geliefkoosde thema’s – de oevers van de Leie, het platteland, de boeren en dorpsmensen –met enkelvoudige, levendige kleurtoetsen weer te geven, maar hij liet daarbij nooit de vorm vervluchtigen en bewaarde altijd een zeker realisme. Zo ontwikkelde hij vanaf de jaren 1892-1893 een eigen variant van het impressionisme: het luminisme. Claus werd het boegbeeld van die stijl, en oefende een diepgaande invloed uit op zijn tijdgenoten en de volgende generatie Vlaamse schilders.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.