De paardenmolen - 1924

Olieverf op doek, 151 x 110 cm

Léon De Smet bleef zijn hele leven trouw aan de impressionistische techniek, in tegenstelling tot zijn broer Gustave en de andere schilders van de tweede Latemse school. Pas in het begin van de jaren 1920 groeide zijn interesse voor het expressionisme. Hij zocht voor korte tijd een wat stevigere en schematischere vorm en minder heldere kleuren die hij in vlakke tinten aanbracht. Uit die periode dateert ‘De paardenmolen’. Zijn overgang naar het expressionisme was echter slechts tijdelijk. Hij keerde snel terug naar het schitterende coloriet en de divisionistische toets van zijn persoonlijke impressionisme. ‘De paardenmolen’ is één van de weinige schilderijen waarin Léon De Smet een meer expressionistische stijl hanteert. Het accent ligt hier op de plastische, stevige vormgeving en de kleuren zijn minder zonnig dan in zijn andere werken.

Léon De Smet

1881-1966

Zoals zijn oudere broer Gustave De Smet studeerde Léon aan de academie van Gent. Van 1906 tot 1913 verbleef hij in Sint-Martens-Latem, met zijn broer en de latere expressionisten Permeke, Servaes en Van den Berghe. Hij schilderde er in de stijl van het luministisch impressionisme waarvan Emile Claus het boegbeeld was. Tijdens de Eerste Wereldoorlog week hij uit naar Engeland waar zijn werk, vooral zijn portretten, veel bijval oogstten. Na zijn terugkeer naar België vestigde hij zich opnieuw in de Leiestreek. Hij werd wel wat beïnvloed door de expressionisten, maar bleef toch trouw aan het luminisme. Zijn landschappen, zonnige tuinen en portretten zijn gekenmerkt door optimisme en levensvreugde, maar komen soms wat oppervlakkig over.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.