De schilder - 1916

Olieverf op doek, 133 x 156 cm

Met dit schilderij, dat in Blaricum (NL) tot stand kwam, nam Van den Berghe afscheid van het impressionisme. Het massieve silhouet van de schilder op de voorgrond staat met de rug naar de toeschouwer. Nauwelijks te onderscheiden in het vreemde, onherkenbare landschap zit de groenachtige, half doorschijnende gestalte van een vrouw. De onmiddellijke harmonie tussen de mens en de omringende wereld lijkt verbroken. De kunstenaar streeft duidelijk naar een verbeelding van innerlijke gekweldheid. Inhoudelijk bevat dit schilderij nog symbolistische elementen. Naar de stijl vertoont het echter al duidelijke kenmerken van het expressionisme, zoals de drang naar synthese en de opzettelijke overdrijving.

Frits Van den Berghe

1883-1939

Frits Van den Berghe studeerde aan de academie van Gent en debuteerde met portretten en landschappen in impressionistische stijl. Begin 1914 verbleef hij in de VS waar hij in contact kwam met de internationale avant-garde. Hij was al in Europa terug toen de oorlog (1914–1918) uitbrak. Van den Berghe week uit naar Nederland waar hij naast Gustave De Smet woonde, die zijn beste vriend werd. Hij raakte er vertrouwd met het Duitse expressionisme en het kubisme. Zijn werken uit die tijd tonen een groei naar een expressionistisch-kubistische vormentaal. In 1922 keerde hij samen met De Smet naar België terug. Zij woonden korte tijd in Oostende, in de buurt van Permeke, en vestigden zich daarna in Bachte-Maria-Leerne aan de Leie. Van den Berghe evolueerde naar een beheerst, zelfs poëtisch expressionisme in heldere kleuren. Vanaf 1926 experimenteerde hij met technieken die de weg naar het fantastische openden. Hij schiep sterk persoonlijke werken in een stijl die bij het surrealisme aanleunt.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.