De stad bij dageraad - 1940

Olieverf op doek, 175 x 200 cm

In de onwezenlijke sfeer van een antieke stad onder een nachtelijke hemel proberen drie naakte vrouwen een tengere jongeman te verleiden, maar hij wendt zich af en maakt een afwerend gebaar. Andere naakte of halfnaakte vrouwen spelen in en rond de klassieke gebouwen die het decor vormen. De afstandelijke jongeman is Paul Delvaux zelf. In die gedaante heeft hij zich vaak voorgesteld in schilderijen die de problematische relatie tussen de seksen als thema hebben. ‘De stad bij dageraad’ bevat nog een tweede zelfportret: in het midden van het tafereel staat de schilder volledig gekleed, met zijn palet en penseel in de hand, alsof hij zijn eigen droom is binnengestapt.

Paul Delvaux

1897-1994

Paul Delvaux, afkomstig uit een welstellende burgerfamilie, volgde lessen aan de academie van Brussel en schilderde aanvankelijk post-impressionistisch en expressionistisch. Een bezoek aan het Spitznermuseum in 1932, eigenlijk een reizende kermistentoonstelling over de gevaren van seksuele promiscuïteit, maakte op hem een diepe indruk. In 1934, op de internationale surrealistische tentoonstelling Minotaure in Brussel, zag hij schilderijen van de Chirico, Magritte, Dalí en Ernst. Die confrontatie bracht een beslissende omwenteling in zijn werk teweeg. Hij nam de stijl van de surrealisten over maar ontwikkelde al spoedig een eigen beeldentaal. Hij bouwde in zijn schilderijen een mysterieuze wereld op vol klassieke gebouwen, stations en treinen, met naakte vrouwen of soms skeletten op de voorgrond en onwerkelijke landschappen als decor. De poëtische kracht van zijn werk schuilt in de bevreemdende associaties en de dromerige sfeer.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.