De verloofden - 1928

Olieverf op doek, 157 x 147 cm

Zonder het schematisch weergegeven maar toch herkenbare gezicht van de vrouw zou men bijna denken dat dit een abstract schilderij is. De personages zijn met een eenvoudige lijn getekend in een bijna monochrome grond van flesgroene en warme bruin-beige tinten, die hen volledig verbindt. De figuur van de man, die met enkele brede verftoetsen gesuggereerd wordt, verdwijnt bijna volledig in de achtergrond. Een zo verregaande abstrahering van de figuren komt in het werk van Permeke zelden voor. Het witte bloempje tussen de vingers van de vrouw vormt in dit haast monochrome geheel een poëtisch-humoristische toets.

Constant Permeke

1886-1952

Na zijn studies aan de academie van Gent vestigde Constant Permeke zich in 1909 in Sint-Martens-Latem waar hij o.a. met Albert Servaes, Gustave De Smet en Frits Van den Berghe de tweede Latemse school vormde. In 1912 ging hij in Oostende wonen. In de jaren 1912–1924 werd hij beïnvloed door de Duitse expressionisten, de Italiaanse futuristen, de Franse kubisten en Van Gogh, en ontwikkelde hij zijn eigen karakteristieke stijl. Permeke is ontegensprekelijk de monumentaalste onder de Vlaamse expressionisten. Hij tekende en schilderde vooral marines, landschappen, vissers en boeren in een synthetiserende stijl en met een somber, bijna monochroom kleurengamma van hoofdzakelijk bruine en blauwe tonen. Zijn thema’s zijn universeel: aardgebondenheid, moederschap en levenstragiek. Vanaf 1930 woonde hij in Jabbeke in ‘De vier winden’, een groot huis met atelier dat na zijn dood als museum werd ingericht.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.