De verrukking - 1910

Olieverf op doek, 136 x 105 cm

‘De verrukking’ behoort tot het vroege werk van Van den Berghe, die aanvankelijk in de ban was van de impressionistische schilderijen van Emile Claus en de Franse ‘Nabis’. Voor het naakte meisje stond wellicht zijn dochter Yolande model. Met gespreide armen op de vensterbank leunend, kijkt zij door het open raam naar buiten. In de zonovergoten tuin staat een bloeiende boom, en achter de heg rijdt een koets voorbij. De kamer is in halve duisternis gehuld maar via de witte gordijnen, de vaas met gele bloemen en het lichaam van het meisje komt het licht naar binnen.

Frits Van den Berghe

1883-1939

Frits Van den Berghe studeerde aan de academie van Gent en debuteerde met portretten en landschappen in impressionistische stijl. Begin 1914 verbleef hij in de VS waar hij in contact kwam met de internationale avant-garde. Hij was al in Europa terug toen de oorlog (1914–1918) uitbrak. Van den Berghe week uit naar Nederland waar hij naast Gustave De Smet woonde, die zijn beste vriend werd. Hij raakte er vertrouwd met het Duitse expressionisme en het kubisme. Zijn werken uit die tijd tonen een groei naar een expressionistisch-kubistische vormentaal. In 1922 keerde hij samen met De Smet naar België terug. Zij woonden korte tijd in Oostende, in de buurt van Permeke, en vestigden zich daarna in Bachte-Maria-Leerne aan de Leie. Van den Berghe evolueerde naar een beheerst, zelfs poëtisch expressionisme in heldere kleuren. Vanaf 1926 experimenteerde hij met technieken die de weg naar het fantastische openden. Hij schiep sterk persoonlijke werken in een stijl die bij het surrealisme aanleunt.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.