Het congres - 1941

Olieverf op doek, 159,5 x 180 cm

De schilderijen van Delvaux stellen vaak droombeelden voor waarin de personages geen contact met elkaar hebben, ook wanneer het tafereel ogenschijnlijk een verhalend karakter heeft. In een grauwe zaal met hoge ramen zijn een aantal geleerden in een geanimeerde discussie verwikkeld. De twee karikaturale mannen op de voorgrond zijn geïnspireerd op romanfiguren van Jules Verne. Zij hebben geen oog voor de naakte vrouwen die binnengekomen zijn terwijl een paar heren het lokaal verlaten. Alhoewel bepaalde elementen naar een concrete gebeurtenis lijken te verwijzen, is het centrale thema het onvermogen tot communicatie. Een thema dat kenmerkend is voor Delvaux. De in het zwart geklede professoren en de voluptueuze vrouwen bevinden zich in dezelfde ruimte, maar in verschillende werelden.

Paul Delvaux

1897-1994

Paul Delvaux, afkomstig uit een welstellende burgerfamilie, volgde lessen aan de academie van Brussel en schilderde aanvankelijk post-impressionistisch en expressionistisch. Een bezoek aan het Spitznermuseum in 1932, eigenlijk een reizende kermistentoonstelling over de gevaren van seksuele promiscuïteit, maakte op hem een diepe indruk. In 1934, op de internationale surrealistische tentoonstelling Minotaure in Brussel, zag hij schilderijen van de Chirico, Magritte, Dalí en Ernst. Die confrontatie bracht een beslissende omwenteling in zijn werk teweeg. Hij nam de stijl van de surrealisten over maar ontwikkelde al spoedig een eigen beeldentaal. Hij bouwde in zijn schilderijen een mysterieuze wereld op vol klassieke gebouwen, stations en treinen, met naakte vrouwen of soms skeletten op de voorgrond en onwerkelijke landschappen als decor. De poëtische kracht van zijn werk schuilt in de bevreemdende associaties en de dromerige sfeer.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.