Het rode zeil - 1910

Olieverf op doek, 81 x 100 cm

Meer dan de boot met het rode zeil is het licht het onderwerp van dit doek. Nadat hij in 1886 het werk van Seurat had gezien, maakte Van Rysselberghe zich de werkwijze van de pointillisten eigen om te werken volgens de principes van de chromatische opdeling van het licht. De pointillisten schilderden in kleine toetsen van onvermengde kleur, waarbij zij ervan uitgingen dat de kleurvermenging zich op het netvlies van de toeschouwer voltrekt. Van Rysselberghe schilderde een tijdlang in die stijl, maar keerde omstreeks 1905–1910 terug naar een vrijer impressionisme. Dit schilderij dateert al uit die latere periode, maar in de weergave van de zee past hij nog een pointillistische techniek toe.

Théo Van Rysselberghe

1862-1926

Na een opleiding aan de academie van Brussel schilderde Théo Van Rysselberghe aanvankelijk in realistische stijl. Hij was in 1883 medeoprichter van de avant-gardistische kunstenaarsvereniging Les XX en speelde aan de zijde van Octave Maus een belangrijke rol in die kring. In 1884, ter gelegenheid van de eerste tentoonstelling van Les XX, ontmoette hij James McNeill Whistler. Nadat hij in 1886 in Parijs werk van Seurat had gezien, evolueerde hij naar het pointillisme of neo-impressionisme waarvan hij in België de grootste bezieler werd. In 1898 vestigde hij zich in Parijs. Hij schilderde er nog steeds grote doeken in pointillistische stijl, maar evolueerde omstreeks 1905–1910 naar een gematigde stijl. In 1910 ging hij aan de Azurenkust wonen, waar hij in 1926 overleed.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.