Ja, ja für Elise - 1994

Olieverf op doek, 80 x 65 cm

Volgens Van Imschoot zijn de wereld en de geschiedenis weinig meer dan leed en tragiek. Hij schildert momenten van dat tragische verhaal met aandacht voor het detail, met een virtuoze hand en soms met een beklemmende glans. Het is tragiek in de vorm van een esthetische reproductie. Wanneer je voor één van zijn werken staat, voel je bijna de zoektocht die de kunstenaar aflegde om tot dit ene beeld te komen, synthese van een verhaal. Daarmee raakt hij aan één van de fundamentele kwesties in de kunst: de mogelijkheden van de schilderkunst als weergave van objecten en als evocatie van historische en (auto)biografische gebeurtenissen en mentale ervaringen. Door zijn schilderij iets onafgewerkt en raadselachtigs te geven, laat Jan Van Imschoot aanvoelen wat hem bezighoudt: niet zozeer het scheppen van een leesbare figuratieve voorstelling maar het zoeken naar "het juiste beeld".

Jan Van Imschoot

°1963

De Gentenaar Jan Van Imschoot volgde een schilderkunstopleiding aan de academie van Gent en woont en werkt in zijn geboortestad. Opvallend is de directheid van zijn stijl, de vlotte penseelvoering en het uitgebalanceerde kleurgebruik. Hij kiest voor een zeer duidelijke, soms ironische taal. Zijn oeuvre evolueert sterk, maar toont toch altijd een voorkeur voor historische thema’s, waarbij hij graag de scherpe kantjes van de maatschappij en de vergeten verhalen uit de overlevering in beeld brengt. In 2005 maakte hij een opmerkelijke muurschildering met een verhaal op twee blinde muren aan de Brabantdam in Gent. Hij benadert zijn onderwerpen dikwijls op een literaire manier en in reeksen. Deze schilderijen krijgen pas hun volledige gelaagdheid en betekenis wanneer ze samen bekeken en gelezen worden.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.