Kolenraapster - 1893

Sculptuur in brons, 47 x 14 cm

Het zware labeur van de vrouwen in de steenkoolmijnen trok in de laatste twee decennia van de 19e eeuw de aandacht van verschillende kunstenaars. Kolendraagsters, vrouwen die kolenwagentjes voortduwen en sintelraapsters waren een geliefkoosd thema. De grauwe en troosteloze omgeving en de uitzichtloze situatie van de uitgebuite vrouwen en meisjes grepen de kunstenaars aan. Bij Meunier zijn de mijnwerksters krachtige, zelfbewuste figuren. Stevige, soms wat jongensachtige jonge vrouwen, die behoren tot zijn reeks ‘helden’ van de moderne tijd. Hij beeldde ze uit met een zelfverzekerd air en een monumentale uitstraling in schilderijen en in sculpturen. Nadat Constantin Meunier in 1878 de wereld van de metaal- en steenkolenindustrie had ontdekt, werd het harde leven van de arbeider zijn voornaamste thema.

Constantin Meunier

1831-1905

Meunier studeerde aan de Brusselse academie waar hij eerst de lessen beeldhouwkunst volgde. De heersende tendens om geïdealiseerde beelden te maken kon hem niet bekoren. Hij stapte over naar de schilderkunst en werd bevriend met Charles De Groux. Hij schilderde historische en religieuze onderwerpen, vaak geïnspireerd op het kloosterleven. In 1878, hij was toen al 47 jaar oud, ontdekte hij de wereld van de metaal- en steenkolenindustrie in de omgeving van Luik en de Borinage, Charleroi en de haven van Antwerpen. Die kennismaking met het arbeidersleven was van doorslaggevend belang voor de verdere ontwikkeling van zijn oeuvre. Al gauw begon hij ook weer sculpturen te maken. De beeldhouwkunst leek hem uitermate geschikt voor de sociaal-realistische thematiek. In de jaren 1880 en 1890 kwamen zijn bekendste werken waaronder Grauwvuur, De puddelaar en Dokwerker tot stand.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.