Le repenti - 1928

Olieverf op doek, 55 x 51 cm

Tegen een groenige achtergrond staren drie gerimpelde grijsaards de toeschouwer aan, verstard en verbouwereerd door het tafereel. De zwarte lichaamscontouren benadrukken de zware ledematen en het gewicht van de leeftijd. De blikken zijn leeg en doen denken aan de etnologische maskers die Van den Berghe verzamelde. De frottagetechniek wordt hier gebruikt om de vervaagde trekken te benadrukken en de gelaatsuitdrukkingen een gekwelde toets te geven. Met deze techniek, ontleend aan Max Ernst (1891-1976), wordt het reliëf van een oppervlak op het doek aangebracht door te wrijven (met een potlood) of door opgedroogde verf weg te schrapen.
 

Frits Van den Berghe

1883-1939

Frits Van den Berghe studeerde aan de academie van Gent en debuteerde met portretten en landschappen in impressionistische stijl. Begin 1914 verbleef hij in de VS waar hij in contact kwam met de internationale avant-garde. Hij was al in Europa terug toen de oorlog (1914–1918) uitbrak. Van den Berghe week uit naar Nederland waar hij naast Gustave De Smet woonde, die zijn beste vriend werd. Hij raakte er vertrouwd met het Duitse expressionisme en het kubisme. Zijn werken uit die tijd tonen een groei naar een expressionistisch-kubistische vormentaal. In 1922 keerde hij samen met De Smet naar België terug. Zij woonden korte tijd in Oostende, in de buurt van Permeke, en vestigden zich daarna in Bachte-Maria-Leerne aan de Leie. Van den Berghe evolueerde naar een beheerst, zelfs poëtisch expressionisme in heldere kleuren. Vanaf 1926 experimenteerde hij met technieken die de weg naar het fantastische openden. Hij schiep sterk persoonlijke werken in een stijl die bij het surrealisme aanleunt.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.