Les paroles XIII - 1995

Sculptuur, gekleurd glas van Murano, 190 x 140 x 86 cm

In de reeks ‘Les Paroles’ verschijnen stoelen, tafels, knikkers en flessen, maar het zijn in deze context slechts substituten, schijnbare elementen van de werkelijkheid die naar een onwerkelijke wereld zonder verhaal verwijzen. Jan Vercruysse ontwikkelt, in een onvoldaan verlangen naar schoonheid, een systeem van codes, tekens en stijlelementen die door hun aanwezigheid de grote leegte en de afwezigheid verbeelden. Het betreft, volgens de kunstenaar, "een relatie in spanning, tussen kunst en de wereld. Een spanning die al dan niet conflictueus kan zijn". Die spanning is wel volmaakt vormgegeven en wekt daardoor een gevoel van dubbelzinnigheid. ‘Les Paroles’ zijn het theater van de stilte, van het ingehouden zwijgen, waarover de melancholie van de onmogelijkheid hangt.

Jan Vercruysse

°1948

Begin jaren 1980 maakte Jan Vercruysse een reeks fotowerken waarin het zelfportret centraal stond. Nadien maakte hij de ‘Kamers’, grote houten structuren, en de ‘Atopies’, combinaties van spiegels, glas en mahoniehouten vormen, als het ware overblijfsels van een onbekende wereld. Daarop volgde in 1987 de reeks ‘Tombeaux’. In de periode 1993–1998 maakte hij ‘Les Paroles’, waarin hij werkte met delicate vormen en heldere kleuren. De verfijnde prentenreeks ‘Labyrinths & Pleasure Gardens’ dateert uit 1994–2001. Tussen de eerste fotowerken en de recentste installaties ligt een kwarteeuw van consequente en integere artistieke activiteit. Een basiskenmerk van het oeuvre van Vercruysse is de situering van de kunst op het niveau van de geest, de ruimte en de wereld. Hij kreeg de prijs Beeldende Kunst van de Vlaamse gemeenschap en geniet internationale erkenning.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.