Les trois jongleurs - 0

Olieverf op doek, 73 x 92 cm

In ‘Les trois jongleurs’ onderscheiden de elementen en personages zich duidelijk van elkaar. De acrobaten, met het hoofd omlaag, draaien rond de bal. De weerkaatsingen wordt vervalst, alsook de bal als rotatiepunt. Allemaal elementen die een bizarre en vreemde sfeer scheppen. De opeenstapeling van beelden en het kubisme van de vormen geven deze vertoning iets irreëels en bijna verontrustends. Roger Van Gindertael, zoals andere bekende schilders van het expressionisme, koesterde een bijzondere bewondering voor het circus- en artiestenmilieu. De sierlijke lichamen en handige gebaren vormen een interessante bron voor de studie van bewegingen. Het dikke, rode toneeldoek, links, verwijst naar het moment waarop de scène eindelijk opengaat voor het publiek, dat verrukt wordt door deze betoverende wereld. Van Gindertael, miskend als kunstschilder, maakte vooral carrière als kunstcriticus in Parijs.

Roger Van Gindertael

1899-1982

Les trois jongleurs - 0

Olieverf op doek, 73 x 92 cm

In ‘Les trois jongleurs’ onderscheiden de elementen en personages zich duidelijk van elkaar. De acrobaten, met het hoofd omlaag, draaien rond de bal. De weerkaatsingen wordt vervalst, alsook de bal als rotatiepunt. Allemaal elementen die een bizarre en vreemde sfeer scheppen. De opeenstapeling van beelden en het kubisme van de vormen geven deze vertoning iets irreëels en bijna verontrustends. Roger Van Gindertael, zoals andere bekende schilders van het expressionisme, koesterde een bijzondere bewondering voor het circus- en artiestenmilieu. De sierlijke lichamen en handige gebaren vormen een interessante bron voor de studie van bewegingen. Het dikke, rode toneeldoek, links, verwijst naar het moment waarop de scène eindelijk opengaat voor het publiek, dat verrukt wordt door deze betoverende wereld. Van Gindertael, miskend als kunstschilder, maakte vooral carrière als kunstcriticus in Parijs.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.