Moeder - 1926

Olieverf op doek, 106 x 120 cm

De Sutter schilderde dit tafereel toen hij in Waregem in het Rozenhuis, de voormalige woning van Gustave van de Woestyne, ging wonen. De vlakke weergave, het groen van de weiden en de blonde, blozende boerinnen zijn kenmerkend voor zijn werken uit die periode. De Sutter deelde de fundamentele visie van de Vlaamse expressionistische schilders (Permeke, Gustave De Smet, Frits Van den Berghe …) op het leven in het platteland, namelijk dat de mensen daar op een geheel natuurlijke manier leven, vergroeid met de natuur en de aarde.

Jules De Sutter

1885-1970

Jules De Sutter studeerde aan de academie van Gent, met Albert Servaes. Hij woonde zijn hele leven in de Schelde- en Leiestreek, in de buurt van Sint-Martens-Latem. Daar ontmoette hij de kunstenaars van de tweede Latemse school. Hij schilderde aanvankelijk impressionistisch maar evolueerde naar een expressionistische schilderwijze, vooral onder invloed van zijn vriend Gustave De Smet. Hoewel het klimaat maatschappelijk en artistiek veranderde in de jaren 1930, bleef De Sutter vergroeid met het expressionisme. Het lokale landelijke leven, landbouwers, het oogsten en zaaien, het vee en het Leielandschap waren zijn geliefkoosde thema’s.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.