Mur de la montée des Anges - 1994

Sculptuur met juweelkevers, 140 x 60 x 60 cm

Al in 1976 metamorfoseerde Jan Fabre dode insecten tot "Fantasie-insecten-sculpturen" door ze vindingrijk te combineren met gewone objecten. Zijn voorkeur gaat uit naar de juweelkever. Hij gebruikte dit insect voor allerlei sculpturale voorstellingen: onder andere een kruis, een microscoop, een urinoir, het plafond van de Spiegelzaal in het Koninklijk Paleis in Brussel en menselijke silhouetten zoals de ‘Mur de la montée des Anges’. Het licht doet een prachtige diepgroene en-blauwe weerschijn ontstaan op de iriserende keverdekschildjes. Fabre transcendeert de werkelijkheid vanuit een romantische drang: de herkenbaarheid wordt raadselachtig, het alledaagse sacraal. Het kunstwerk heeft een sterk poëtisch gehalte en de idee van een onontkoombare vergankelijkheid is alomtegenwoordig.

Jan Fabre

°1958

Jan Fabre is tekenaar, beeldhouwer, choreograaf en opera- en theaterregisseur. Hij werd geboren in Antwerpen, waar hij nog steeds woont en werkt. Na zijn opleiding aan de academie van Antwerpen begon hij in 1976 met performancekunst. In zijn Bic Art krabbelde hij met kogelpen hele vellen papier vol of werden de meest uiteenlopende voorwerpen met blauwe inkt besmeurd. Met de krassende beweging van zijn hand beoogt hij het effect van koortsachtige energie, terwijl het blauw een etherische, mysterieuze sfeer schept. Hij ontwikkelde al vroeg een intense belangstelling voor de insectenwereld, met name de juweelkever. Met de schildjes van de juweelkever vervaardigde hij bijvoorbeeld antropomorfe sculpturen zoals de raadselachtige, lege silhouetten van engelen, geharnaste ridders en monniken. Hij bekleedde er ook het plafond van de Spiegelzaal van het Koninklijk Paleis in Brussel mee. Het uiterst diverse werk van Jan Fabre is op belangrijke internationale evenementen en in grote collecties te zien.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.