Neerhof II - 1963

Olieverf, hout en ijzer op doek, 149 x 204 cm

Na zijn abstracte periode (1957–1962) keert Raveel terug naar een weergave van de werkelijkheid. Hij kan daarbij echter geen genoegen nemen met een traditionele, figuratieve schilderwijze. De verhouding tussen schilderij en omgeving, tussen werkelijkheid en illusie houdt hem bezig. Hij probeert grenzen te doorbreken door echte voorwerpen in het schilderij te integreren, in plaats van ze af te beelden. Bepaalde elementen worden natuurgetrouw weergegeven, terwijl andere door een teken, symbool of kleurvlek zijn vervangen. Deze stijl, die men Raveels ‘Nieuwe Visie’ noemt, vindt haar inspiratie en beeldtaal in het dagelijkse leven.

Roger Raveel

1921-2013

Roger Raveel studeerde aan de academie van Gent. Hij was aanvankelijk geboeid door de Vlaamse expressionisten, maar nam daar rond 1938–39 afstand van. Omstreeks 1949 wordt hij getroffen door het werk van Mondriaan. In 1951 heeft hij contacten met leden van Cobra, maar treedt zelf niet tot de beweging toe. Van 1957 tot 1962 schildert hij vooral abstract, daarna keert hij terug naar het figuratieve. De verhouding tussen schilderij en omgeving, tussen illusie en werkelijkheid, fascineert hem. Hij gaat de begrenzing van het doek doorbreken door middel van kleurvlekken, vierkanten en abstracte tekens. Later introduceert hij in zijn schilderijen zelfs echte voorwerpen, bijvoorbeeld een kooi met een levende vogel. Hij monteert spiegels op het doek, waardoor de toeschouwer in het werk wordt opgenomen. Raveel gebruikt de beeldtaal van zijn tijd, hij accepteert figuratieve vormen in zijn schilderkunst maar vermengt contradictorische stijlen, en spot met traditionele compositieschema’s.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.