Reconstructie van een terechtstelling, de keizer rust - 1997

Olieverf op doek, 120 x 100 cm

Via zijn kunst wil Jan Van Imschoot iets doen aan een wereld vol ellende, namelijk door wat fout gaat op een directe, cynische manier aan de kaak te stellen. Hij gebruikt daarvoor het beeld of een reeks beelden, en ook het woord, met name de titel(s) van de werken. Samen vertelt dat geheel een geschiedenis. Parallel daarmee geeft het schilderij ook zijn materiële geschiedenis vrij: Van Imschoot laat zien hoe hij de kleuren en gradaties aanbracht, hoe hij het penseel hanteerde en bepaalde effecten bereikte. Dit geeft aan het werk een wat ruw en onafgewerkt uiterlijk maar ook een virtuoos aspect als van een olieverfschets. Door zijn stijl in de geest van bepaalde oude meesters, door zijn typisch Vlaamse humor in de lijn van Bruegel en Ensor en door het belang van de bijbehorende verklarende titel plaatst een werk als ‘Reconstructie van een terechtstelling, de keizer rust’ zich welbewust in de lange geschiedenis van de schilderkunst.

Jan Van Imschoot

°1963

De Gentenaar Jan Van Imschoot volgde een schilderkunstopleiding aan de academie van Gent en woont en werkt in zijn geboortestad. Opvallend is de directheid van zijn stijl, de vlotte penseelvoering en het uitgebalanceerde kleurgebruik. Hij kiest voor een zeer duidelijke, soms ironische taal. Zijn oeuvre evolueert sterk, maar toont toch altijd een voorkeur voor historische thema’s, waarbij hij graag de scherpe kantjes van de maatschappij en de vergeten verhalen uit de overlevering in beeld brengt. In 2005 maakte hij een opmerkelijke muurschildering met een verhaal op twee blinde muren aan de Brabantdam in Gent. Hij benadert zijn onderwerpen dikwijls op een literaire manier en in reeksen. Deze schilderijen krijgen pas hun volledige gelaagdheid en betekenis wanneer ze samen bekeken en gelezen worden.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.