Sam-Lizy - 2000

Olieverf op doek, 60 x 50 cm

Enkel vanop afstand geeft de dik over en door elkaar gesmeerde verf het beeld vrij. De ruimte rond de figuur (ja, het is een figuur!) is donker. Het is een mysterie hoe uit die chaotische verfmassa nog iets herkenbaars kan opdoemen. Dillemans slaagt daarin omdat hij onder de lagen verf de vorm en lijn nauwgezet in het oog houdt. Tekenen is de basis van zijn kunst. Hij is een schilder van de oude stempel, in gunstige zin. Zelfportretten waren het eerste genre waarin hij een eigen stijl opbouwde. Vanaf 1995 was Lizy vijf jaar lang zijn geliefkoosde model. Honderden portretten maakte hij van haar. Aanvankelijk realistisch, later meer en meer vervormd, met hoekige en holle trekken en een hongerige, droeve blik. Dillemans is ook bokser. Hij vecht, in de ring en in het atelier, met de bokshandschoen en met het penseel.

Sam Dillemans

°1965

De Leuvenaar Sam Dillemans is graficus, tekenaar, schilder, beeldhouwer en docent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij studeerde aan verschillende academies maar vond er niet wat hij zocht en volgde zijn eigen artistieke instinct. Hij tekende veel, kopieerde oude meesters en voedde zich met de kunst van bijvoorbeeld Max Beckmann, Egon Schiele en Oskar Kokoschka. Dillemans wil terug naar de bron, naar de échte schilderkunst. Het schilderen zelf – hoe iets geschilderd is – is primordiaal voor hem. Alles wat hij wil zeggen, is vervat in de wijze waarop hij zich picturaal uitdrukt. Kenmerkend zijn de dikke lagen verf, waarbij vorm en lijn echter nauwgezet onder controle worden gehouden. Hij vervormt enorm de realiteit en de gezichten om ‘de pijn van het lijden’ voelbaar te maken. Deze kunst komt door de zware en heftige penseelvoering agressief over. En toch bevat ze veel poëzie en droefheid.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.