Small Pond (2/3) - 2003

Gemengde technieken, ijzer, rubber, glas, latex, emailverf, 60 x 120 cm

Wat van nature een aantrekkelijk gegeven zou moeten zijn, een idyllische vijver met waterlelies, is een donker, koud en roerloos ding geworden dat ons door zijn treffende esthetische kwaliteit melancholisch maakt: koude, lege schoonheid. De installaties, video’s en foto’s van Hans Op de Beeck tonen meestal dagelijkse scènes of herkenbare, kleinburgerlijke elementen op een zodanige manier dat ze bizar en deprimerend overkomen. Het zijn dikwijls pijnlijke situaties of plaatsen waar alle hoop uit verdwenen is en die door god en mens verlaten zijn. De kunstenaar gaat daarbij subtiel te werk en weet een dubbelzinnig gevoel van herkenning en vervreemding, van aangename en onaangename associaties op te roepen.

Hans Op de Beeck

°1969

Hans Op de Beeck studeerde beeldende kunsten aan de Sint-Lukashogeschool in Brussel, nam deel aan het postprogramma van het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten en was twee jaar verbonden aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. In 2001 won hij de prijs ‘Jonge Belgische Schilderkunst’ en in 2003 nam hij deel aan het PS1-project in New York. Hij verwierf internationale faam met opmerkelijke werken in uiteenlopende technieken zoals video, tekenkunst, fotografie, sculptuur en installatiekunst. Terugkerende thema’s in zijn werk zijn de vervreemding die besloten ligt in het moderne leven, en de vervlakking en eenvormigheid die daarmee gepaard gaan. Ook het gebrek aan communicatie maakt deel uit van die problematiek. Volgens Op de Beeck is de hedendaagse wereld een desolaat en verzuurd niemandsland, waar mensen zich niet meer thuis kunnen voelen.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.