Staand naakt - 1936

Olieverf op paneel, 156 x 124,5 cm

Zowel in zijn landschappen en marines als in zijn menselijke figuren was Permeke steeds op zoek naar de oervorm en het essentiële. Hij tekende en schilderde vissers, vissersvrouwen, later ook boeren, arbeiders en vrouwelijke naakten met een buitengewoon trefzekere techniek, doorgaans met schaarse middelen en een beperkt coloriet. Dit ’Staand naakt’ is, wat de kleur betreft, nauwelijks meer dan een grisaille. Met krachtige, zwarte lijnen en enkele schaduwen weet hij deze vrouwenfiguur een grote monumentaliteit te geven. Bij het zien van deze figuur hoeft het niet te verwonderen dat Permeke zich enkele jaren later ook aan de beeldhouwkunst waagde.

Constant Permeke

1886-1952

Na zijn studies aan de academie van Gent vestigde Constant Permeke zich in 1909 in Sint-Martens-Latem waar hij o.a. met Albert Servaes, Gustave De Smet en Frits Van den Berghe de tweede Latemse school vormde. In 1912 ging hij in Oostende wonen. In de jaren 1912–1924 werd hij beïnvloed door de Duitse expressionisten, de Italiaanse futuristen, de Franse kubisten en Van Gogh, en ontwikkelde hij zijn eigen karakteristieke stijl. Permeke is ontegensprekelijk de monumentaalste onder de Vlaamse expressionisten. Hij tekende en schilderde vooral marines, landschappen, vissers en boeren in een synthetiserende stijl en met een somber, bijna monochroom kleurengamma van hoofdzakelijk bruine en blauwe tonen. Zijn thema’s zijn universeel: aardgebondenheid, moederschap en levenstragiek. Vanaf 1930 woonde hij in Jabbeke in ‘De vier winden’, een groot huis met atelier dat na zijn dood als museum werd ingericht.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.