Steenbakkerij in Heusden - 1888

Olieverf op doek, 144,5 x 235 cm

Met brede penseeltrekken, een stevige opbouw en subtiele nuances schilderde Baertsoen Vlaamse landschappen, stille dorpen en oude stadswijken, waarbij hij vooral aandacht had voor de atmosferische indruk. In zijn schilderijen, die vaak droefgeestig van sfeer zijn, is de mens meestal afwezig. In tegenstelling tot veel tijdgenoten stapte hij nooit naar het impressionisme over, al ontleende hij aan die stroming wel de heldere kleuraccenten. Hij gaf de realiteit eerder schetsmatig weer maar zijn werk sluit stilistisch toch bij de traditie van het Vlaamse realisme aan. Albert Baertsoen schiep ietwat weemoedige beelden van het Vlaamse landschap waarmee hij zich diep verbonden voelde. Hier staan op de horizon enkele gebouwen, getuigen van menselijke activiteit, en voorts is er niets dan de lucht en de velden.

Albert Bartsoen

1866-1922

Na zijn academieopleiding werd Albert Baertsoen eerst beïnvloed door de schilders van de school van Dendermonde, onder wie Frans Courtens. Na enkele artistieke successen en verblijven in Parijs en Londen ging hij in Nieuwpoort en Diksmuide werken. Daar ontwikkelde hij als dertigjarige zijn definitieve stijl: hij begon weemoedige landschappen en impressies van Vlaamse dorpen en oude stadsbuurten weer te geven, veeleer schetsmatig dan fotografisch-realistisch. Sommige van zijn doeken bezitten een helderheid die aan het impressionisme grenst. Hoewel hij ook in andere steden inspiratie vond, was hij toch vooral de schilder van de stad Gent en haar landelijke omgeving.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.