The door - 1996

Olieverf op doek, 170,5 x 87,5 x 2,1 cm

Luc Tuymans reduceert zijn beelden tot een minimale verschijningsvorm. Het is alsof hij de werkelijkheid slechts minimaal wil oproepen, omdat een beeld toch nooit klopt met het wezen van de werkelijkheid. Vanuit dat besef schildert hij. Zijn voorstellingen hebben opzettelijk niets virtuoos. Ze zijn bijna achteloos op het doek gezet, schraal en monotoon. In het werk van Tuymans is er alleen directe confrontatie, want de valse schijn van het raffinement wijst hij af. Elk beeld beklijft en genereert in het geheugen andere beelden die eraan vastgeklikt worden. Het resultaat van deze fragmentarische, soms vluchtige indrukken is een allesbehalve rooskleurige kijk op de mens en de wereld. Luc Tuymans maakt in zijn schilderijen graag gebruik van procédés uit de cinema: close-ups, vluchtige beelden, kadreringen als van een bewegende camera. ‘The door’ illustreert dat zeer duidelijk.

Luc Tuymans

°1958

De schilderijen van Luc Tuymans zijn geïnspireerd op foto’s en filmbeelden, en behandelen een veelheid van onderwerpen in een herkenbare stijl. Karakteristiek zijn de doorgaans kleine formaten; het bleke, monotone kleurgebruik, de filmische visie en de op het eerste gezicht onschuldige, bijna poëtische onderwerpen. Achter het afgebeelde schuilt echter meestal een verwijzing naar zeer geladen zaken zoals kindermishandeling, ziekte, nationalisme, oorlog, nazisme en de holocaust. De beelden lijken onvolledig, ze doen denken aan een herinnering. Het zijn fragmenten van een niet direct te vatten geheel – als vage sporen van een misdrijf of symptomen van een ziekte. Tuymans maakt op een zeer boeiende en actuele wijze gebruik van de mogelijkheden van de figuratieve schilderkunst die in België vanaf de jaren 1980 een heropleving kende.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.