The Well - 2002

Olieverf op doek, 160 x 200 cm

In een reeks werken met de collectieve titel ‘Stalking Hiëronymus’ creëerde Hans Vandekerckhove weidse, virtuele landschappen met centraal het silhouet van een mens of dier. De figuren staan, liggen, zitten of hurken in een ogenschijnlijk paradijselijke omgeving. Zij zijn aan zichzelf overgelaten of hebben die eenzaamheid opgezocht, en zij lijken niet te weten waarheen verder te reizen. Hun aanwezigheid verbreekt de vreemde, kunstmatige harmonie van het landschap, dat meestal paars en oranje gekleurd is en dat uitnodigt om in weg te dromen. Door hun ingetogen karakter hebben deze voorstellingen een grote contemplatieve kracht.

Hans Vandekerckhove

°1957

Als schilder is Hans Vandekerckhove autodidact, maar hij is kunsthistoricus van opleiding en die intellectuele bagage is in zijn werk voelbaar. Hij evolueerde naar een hedendaags symbolisme, dat gestalte krijgt in een transformerende beschouwing van de dagelijkse werkelijkheid. Zo ontstaat een poëtische wereld van roerloze schoonheid. De kunstgeschiedenis en de tuinen en parken van Europa vormen zijn belangrijkste inspiratiebronnen. Omstreeks 1990 bracht hij verscheidene zomers door in Toscane en Umbrië. De schilderkunst van de late middeleeuwen en de renaissance, en vooral de fresco’s van Giotto en Fra Angelico, beïnvloedden zijn visie op de schilderkunst. In de periode 1997–2004 werd hij gefascineerd door het Engelse en Schotse landschap. Ook die ervaringen waren cruciaal voor zijn artistieke ontwikkeling.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.