V.I.N.C.E.N.T - 1987

Foto en acrylverf op paneel, 62,5 x 166 x 5 cm

V.I.N.C.E.N.T is een fotografisch fragment uit de videosculptuur ‘Les Larmes d’Acier’ die Marie-Jo Lafontaine in 1987 op de Documenta in Kassel toonde. Het achterovergebogen gelaat van Vincent in close-up en de welving van zijn schouders alsof zijn armen iets naar boven gestrekt zijn, doen denken aan een kruisiging van Christus of de marteling van een heilige. Door de schikking van het beeld in het midden van een triptiek, een breed houten paneel, wordt die associatie nog benadrukt. Het gelaat van Vincent drukt een intense ervaring uit. Pijn of genot of beide? Lafontaine is gefascineerd door de thematiek van het freudiaanse antagonisme Eros-Thanatos. Dit beeld van Vincent verenigt tegenstrijdige menselijke gewaarwordingen als verlangen, lijden, genot en stervenspijn. Met zorgvuldig gekozen beelden exploreert Marie-Jo Lafontaine de dualiteit van onze westerse cultuur waarin genot en pijn, kracht en onderwerping, schoonheid en verschrikking, mens en machine onverbrekelijk samengaan.

Marie-Jo Lafontaine

°1950

Al vroeg in haar carrière, in 1977, ontving Marie-Jo Lafontaine de prestigieuze prijs ‘Jonge Belgische Schilderkunst’. Ze maakte in die tijd vooral sculpturen en tapijtwerk – monochrome wandstructuren van dicht zwart weefsel met een monumentale impact. Vanaf 1979 richtte zij zich op de videokunst. Zij koos deze kunstvorm om uiting te kunnen geven aan haar indrukken over menselijke relaties en de machtsverhoudingen die ze oproepen. In haar videobeelden, die zij presenteert via installaties met videomonitoren, speelt zij vaak primaire associaties uit, zoals die tussen machinale bewegingen en lichamelijke impulsen. De erotische ondertoon geeft haar werk een pathetische, soms voyeuristische bijklank.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.