Zittend figuur - 1975

Sculptuur in gepolychromeerd polyester, 109 x 39 x 60 cm

Dit beeld hoort thuis in de context van de internationale, artistieke ontwikkelingen vanaf de jaren 1950 en vooral 1960, toen de popart toonaangevend werd in de westerse kunst. De aanhangers van de popart kantten zich tegen een geïsoleerde kunst en probeerden de band tussen kunst en maatschappij te herstellen. Zij lieten zich inspireren door de eigentijdse consumptiecultuur en integreerden de producten en uitingen daarvan in hun werk. Meteen namen zij diezelfde vervlakkende consumptiemaatschappij op de korrel. Toen Verduyn in 1975 het beeld maakte, had het een kritische ondertoon: dit meisje schikt zich gewillig aan opgelegde patronen qua kleding, haartooi en opmaak. Haar als figurant in de museumtempel plaatsen was bovendien een zekere provocatie. Ondanks het nostalgische retrogevoel dat het beeld nu onwillekeurig oproept, heeft de oorspronkelijke betekenis niets aan actualiteit ingeboet. Deze levensgrote, hyperrealistische figuur van Jacques Verduyn vormt op zich een statement in verband met de desacralisering van het kunstwerk en de integratie van de dagelijke leefwereld in de kunst, waar de popartkunstenaars naar streefden.

Jacques Verduyn

°1946

Al in 1961 experimenteerde de Bruggeling Jacques Verduyn met afgietsels van zichzelf. Daarmee sloot hij aan bij het werk van de Amerikaan George Segal die in 1961 zijn eerste gipsafgietsel van een man maakte. Vanaf 1970 creëerde Verduyn levensgrote, hyperrealistische beelden in gepolychromeerde polyester. De alledaagse werkelijkheid stond toen centraal in zijn werk, helemaal in de geest van de popart van de jaren 1960. Omstreeks het midden van de jaren 1980 verliet hij die thematiek. Zijn latere sculpturen kenmerken zich door een streven naar bezielde schoonheid: de schoonheid van een houding, een beweging, een lichaamslijn. Parallel daarmee stapte hij van de techniek van beschilderde polyester over naar witte terracotta en gips. Zijn keuze voor het realisme en het uitbeelden van de mens stond eerst in het teken van de nieuwe kritische relatie tussen de kunst en de hedendaagse leefwereld, nadien in het teken van de eeuwige schoonheid.

Ontdek meer

Er is iets fout gegaan. Gelieve opnieuw te proberen.